Dagsorden: 4. februar 2025 kl. 08:00

LOK-Mødelokale 6 Rådhuset Ringkøbing
Økonomiudvalget

Deltagere

  • Niels Rasmussen
  • Kristian Andersen
  • Søren Elbæk
  • Jens Jacob Østergaard
  • Hans Østergaard
  • Lennart Qvist
  • Jakob Agerbo

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

2: Budgetlægningsprocedure for perioden 2026 - 2029

Sagsnr: 24-025116

Sagsfremstilling

Forslag til budgetlægningsprocedure fremsendes hermed til godkendelse. 

Den vedlagte procedurebeskrivelse omhandler primært det praktiske forløb og arbejdet med budgetlægningen frem mod budgetseminaret i august 2025.

Drifts- og anlægsrammerne fremgår af budgetlægningsproceduren på henholdsvis side 6 og side 9-10.

Beskrivelse af budgetlægningsproceduren indeholder forslag til procedure for:

  • fastsættelse af budgetrammer
  • proces for udarbejdelse af nye tiltag
  • forslag om etablering af råderum (til drøftelse i Økonomiudvalget)
  • inddragelse af MED
  • politisk behandling af budgettet
  • hvad der sker efter budgetvedtagelsen
  • overordnet tidsplan

Økonomisk politik

Ved budgetlægningen sidste år blev der fastsat følgende målsætninger, som foreslås videreført:

  • Kassebeholdning efter kassekreditreglen ekskl. deponeringer skal være minimum 250 mio. kr.
    – det vil sige fortsat fokus på robust økonomi.
  • Den af KL udmeldte vejledende anlægsramme overholdes.
  • Den af KL udmeldte andel af rammen for serviceudgifter overholdes.
  • Der budgetlægges ikke med kassetræk.

Den økonomiske situation

På trods af en stigende kassebeholdning, og et budget 2025, som ligger lavere end de udmeldte
vejledende rammer for service og bruttoanlæg, så er der flere usikkerheder, som har betydning for
kommunens økonomi og budgetlægning i de kommende år.

Ringkøbing-Skjern Kommune har i 2024 haft stor tilbagegang i befolkningen, som er noget større end
befolkningsprognosen havde forudsat. Det har betydning for kommunens udgifter og indtægter, og
befolkningsudviklingen følges også tæt både i forhold til den kommende befolkningsprognose og de
økonomiske konsekvenser heraf. Ringkøbing-Skjern Kommune har de sidste to år valgt
selvbudgettering frem for statsgaranti, hvormed kommunen får en efterregulering tre år efter, som
ikke er kendt endnu. Derudover er der ligeledes efterreguleringer af ejendomskatten, som sker årligt
fra 2027 og frem. Omfanget af denne efterregulering kendes ikke.

Der er landspolitisk vedtaget flere store reformer, som alle har betydning for kommunerne. Der vil
være tale om meget store implementeringsopgaver ligesom den økonomiske konsekvens af
reformerne ikke er endeligt afklaret.

To af de store reformer foregår på ældre- og sundhedsområdet, hvor kommunen aktuelt er
ekstraordinært udfordret på at opnå økonomisk stabilitet på institutionerne. Der er iværksat en
række initiativer, som fagområdet arbejder med.

Proces

Vedlagte budgetprocedure viderefører i store træk processen fra sidste års budgetlægning.

Efter sommerferien er der planlagt drøftelse af budgettet på 2 møder i en udvidet kreds hhv. før og
efter møderne mellem udvalgsformandsskab, borgmesteren og administrationen. Økonomiudvalget
orienteres om budgetsituationen d. 5. august og Byrådet får en orientering d. 12. august.

Budgetrammer

Budgetrammerne er opgjort som tidligere. På Beskæftigelsesudvalget er der i det sidste år tilført 10 mio. kr. vedrørende DUT af førtidsreformen. Øvrige driftsrammer er identiske i 2028 og 2029. En mindre fejl i overslagsårende på det brugerfinansierede område er rettet. 

Råderumstiltag?

Kommunens økonomi og dermed Byrådets råderumsmuligheder, er afhængige af de årlige
økonomiaftaler mellem KL og Regeringen. Med de usikkerhedsfaktorer og økonomiske prioriteringer
der er i det fremtidige budget, foreslår administrationen, at Økonomiudvalget drøfter, hvorvidt der skal udarbejdes et råderumskatalog.

Hvis der udarbejdes et råderumskatalog skabes et reelt råderum, som gør det lettere at lave omprioriteringer og vælge anden finansiering, end de kompenserende forslag, som de enkelte udvalg sender frem. Ligeledes vil der kunne laves en konkret opprioritering af et ønsket område. Herudover er det sundt altid at arbejde med tilpasninger og effektivisering. Der vil være brug for at gå lidt radikalt til værks, og tænke i helt ny opgaveløsning, i stedet for at skære helt ind til/i benet. En ulempe ved et sådan krav vil være, at der kun fremsættes forslag til serviceforringelser, som er så politisk uspiselige, at de ikke kommer i brug. Derved er arbejdet lidt spildt og det kan være en stor proces (i forhold til MED mv.), at udarbejde forslag, hvis de ikke anvendes. Derudover kan det blive svært for fagområderne under Social- og Sundhedsudvalget, at komme med råderumsforslag, da de allerede arbejder med en lang række initiativer, som er nødvendige for at komme i økonomisk balance.

Råderumsforslag kan laves som effektiviseringsforslag og besparelsesforslag eller der kan lægges op til en tværgående grønthøster, hvor det efterfølgende er det enkelte fag- og stabsområde, som skal udmønte budgetreduktionen. Der kan også overvejes, om et råderum skal tilstræbes med sigende profil. Endelig bør muligheden for investeringsforslag (som balancerer over en 4 årig periode) overvejes.

Et råderumskatalog på for eksempel 0,5% af serviceudgifterne vil give et råderum på ca. 15 mio. kr.

Nye forslag

Der er mulighed for at fremsætte nye forslag. Det være sig udvidelser, budgettilpasninger eller investeringsforslag. Alle forslag skal være ledsaget af kompenserende besparelser indenfor det enkelte fagudvalgs eget område. Det kan eksempelvis være tilpasninger som følge af bedre (udnyttelse af) udbud og indkøb eller effektiviseringer afledt af digitaliseringstiltag. Forslag om justeringer af service kan ligeledes bringes op. 

Der er for nuværende allerede emner, som har været behandlet i fagudvalg eller byråd, og hvor det er besluttet, at de skal indgå i budgetdrøftelserne. For disse emner er det vigtigt, at det udvalg, som har merudgiften, peger på mulige kompenserende besparelser.

Anlæg

Den vejledende anlægsramme forventes at udgøre 147 mio. kr. (med mindre der mod forventningen
gives et større råderum i økonomiaftalen) og bruttoanlægsbudgettet i 2026-2028 er i gennemsnit
155 mio. kr. årligt.

Det er vigtigt, at der med budget 2026 fastlægges et realistisk anlægsbudget. Det handler både om at budgettet skal ligge indenfor de økonomiske rammer, som udmeldes med økonomiaftalen, men også om at ambitionsniveauet skal være afstemt med de ressourcer, organisationen har til at implementere og gennemføre anlægsforslagene. 

MED-proces

Økonomiudvalgets beslutning om budgetlægningsproceduren vil blive fremsent til fagudvalgene med
henblik på udvalgenes tilrettelæggelse af egen proces. Herefter afholder fagudvalgene møde med de
enkelte fagMED. Økonomiudvalget afholder tilsvarende møder med AdministrationsMED og
HovedMED. Fastlæggelse af processen sker i februar, af hensyn til, at det giver udvalgene god tid til det forestående budgetarbejde -herunder drøftelser med FagMED og indhentning af høringssvar fra FagMED.

Jane E. Henriksen deltager i behandlingen af punktet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Serviceudgifterne i budget 2025 er på 3.028 mio. kr. og budgetoplægget for 2026 udgør 3.003 mio.
kr. Der er usikkerhed omkring servicerammen i 2026, da servicerammen blev ekstraordinært forhøjet
i 2025. Hvorvidt denne udvidelse videreføres er usikkert.

Bruttoanlægsudgifterne er i budget 2025 på 141 mio. kr., i 2026 er de 152 mio. kr., i 2026 er de 145
mio. kr. og 166 mio. kr. i 2028. Til 2029 er der puljer (som sædvanligvis videreføres) for 51,1 mio.
kr., og afsatte beløb efter 2028 er 145,19 mio. kr. - i alt 196,29 mio. kr. Hertil kommer
jordforsyning. Den vejledende bruttoanlægsramme forventes at blive ca. 147 mio. kr., hvormed der
er behov for prioritering på anlægsområdet. Både som følge af det samlede udgiftsniveau, men også
med henblik på, at overholde de nationale rammer.

Kassebeholdningen forventes 320 mio. kr. ultimo 2028 jf. budgetoverslagsårene i budgetlægningen
for 2025.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Direktionen indstiller, at Økonomiudvalget drøfter det fremsendte forslag til budgetlægningsprocedure for budgetlægningen 2026 - 2029, herunder særligt 

  • at de økonomiske målsætninger for budgettet skal videreføres
  • hvorvidt der skal udarbejdes et råderumskatalog til budget 2026, og i givet fald i hvilket omfang
  • at drifts- og anlægsrammer godkendes

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

3: Orientering om kommunens restancer, ultimo 2024

Sagsnr: 15-034833

Sagsfremstilling

Nedenfor er vist en oversigt over de krav, som Ringkøbing-Skjern Kommune pr. 31. december 2024 har til inddrivelse hos Gældsstyrelsen.

Oversigten viser både hvad der fortsat ligger i Gældsstyrelsens gamle inddrivelsessystem, DMI (Debitor Motor Inddrivelse, som er under udfasning), og hvad der ligger i Gældsstyrelsens nye inddrivelsessystem, PSRM (Public Sector Revenue Management).

Herudover fremgår restancerne for fortrinsberettigede krav (ejendomsskat og renovation 2017-2023), som kommunen selv forestår inddrivelsen af. Til sammenligning er anført de tilsvarende tal opgjort pr. 31. december 2023.

Krav til inddrivelse hos Gældsstyrelsen:
20232024
Krav til inddrivelse i DMI:
Ejendomsskat og renovation, før 2017445.000405.000
Boligstøtte2.454.0002.337.000
Forældrebetaling, daginstitutioner2.874.0003.302.000
Kontanthjælp1.878.0001.682.000
Øvrige kommunale krav6.358.0005.884.000
Civilretlige krav1.037.000835.000
Renter8.076.0007.773.000
Gebyrer mv.1.548.0001.023.000
Krav til inddrivelse i DMI i alt    24.670.000    23.241.000

Krav til inddrivelse i PSRM i alt:2.888.0004.547.000
 
Krav til inddrivelse hos Gældsstyrelsen i alt:
27.558.00027.788.000
 
Krav der inddrives af kommunen:
Ejendomsskat og renovation 2017-2023348.00068.000
 
TOTAL27.906.00027.856.000

Kommunale krav, der ikke betales rettidigt, bliver i henhold til lovgivningen overdraget til inddrivelse hos Gældsstyrelsen (SKAT), når betalingsfristen er overskredet, og den kommunale rykkerprocedure er afsluttet uden resultat. Restancer vedr. ejendomsskat og renovation (fortrinsberettigede krav) er delvist en undtagelse herfra, da kommunen i perioden 2017-2023 har været bemyndiget til at forestå inddrivelse af disse poster. I 2024 overgik opgaven omkring ejendomskat igen til staten og Vurderingsstyrelsen.

Jævnfør ovenstående skete der i 2024 et fald i kommunens samlede restancer med 50.000 kr. Faldet forklares hovedsageligt ved faldet i det skyldige beløb i ejendomsskat og renovation, der inddrives af kommunen. Næsten hele tilgodehavendet er placeret hos én enkelt debitor, som har indgået en afdragsordning med kommunen.

Kravene til inddrivelse hos Gældsstyrelsen er samlet set steget med 0,2 mio. kr. i 2024. Det dækker over, at kravmassen i DMI er faldet med 1,4 mio. kr., mens det samlede beløb, som er sendt til inddrivelse via PSRM, steget med 1,6 mio. kr. Udviklingen er forventet, da langt størstedelen af alle nye krav nu sendes til det nye system.

De største restanceposter vedrører renter og gebyrer med ca. 8,8 mio. kr., svarende til ca. 38 pct. af den samlede restancemasse i DMI.

Gældsstyrelsen tilskriver løbende renter på samtlige fordringer, som er overgivet til inddrivelse. Det må formodes, at en stor andel af denne restancegruppe vil være uerholdelig. Herudover formodes det, at en relativ stor andel af kravene i DMI hos Gældsstyrelsen, har en alder, hvor kravene er forældede, hvorfor de forventeligt skal afskrives. Retskraftsvurderingen af krav ligger hos Gældsstyrelsen, hvor tidshorisonten er ukendt.  

Den kommunale andel af krav til inddrivelse i DMI er faldet med 1,4 mio. kr., som er summen af restancerne fratrukket den del som vi kan få retur via statsrefusionen.
Den samlede restance i DMI, uden fratrækning af statsrefusion, er faldet med 2,1 mio. kr. fra 30,6 mio. kr. til 28,5 mio. kr. Faldet kan forklares ved at der har været en afgang på 4,7 mio. kr., og kun en tilgang på 2,6 mio. kr. i løbet af 2024. Til sammenligning var afgangen i 2023 5,5 mio. kr. og en tilgang på 3,6 mio. kr. Afgangen i 2024 fordeler sig således: 

Afdragsordning:0,1 mio. kr.
Modregning:2,0 mio. kr.
Indbetaling:0,1 mio. kr.
Afskrivning:2,5 mio. kr.
Samlet:4,7 mio. kr.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om opkrævning og inddrivelse af visse restancer.

Økonomi

Ifølge oplysninger fra Gældsstyrelsen udgør restancerne i DMI for alle landets kommuner pr. 31. december 2024 4,3 mia. kr. mod 4,6 mia. kr. i 2023.

Ringkøbing-Skjern Kommunes andel ligger under landsgennemsnittet, da Ringkøbing-Skjern Kommunes oversendte restancer til Gældsstyrelsen udgør 27,8 mio. kr., svarende til ca. 0,6 pct. af de samlede kommunale restancer på landsplan.

Gennemsnittet af krav oversendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen er ca. 43,9 mio. kr. pr. kommune i 2024.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Økonomiudvalget

  • at orientering tages til efterretning

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

4: Hvide Sande Hallen ansøger om kommunegaranti

Sagsnr: 25-000658

Sagsfremstilling

Hvide Sande Hallen søger om kommunegaranti på op til 8 mio. kr. ekskl. moms til deres udviklingsprojekt "Haw på land".

Planerne går ud på at etablere et udeområde i tilknytning til svømmehallen. Området skal bestå af 50 kvm varmtvandsbassin og en 30 kvm fælles sauna. Projektet indbefatter, at der etableres et nyt vandbehandlingsanlæg der samles med de øvrige anlæg, etablering af nyt kemirum og ny eltavle.

Hele projektet vil understøtte en mere energivenlig og bæredygtig drift af svømmehallen.

Hvide Sande Hallen har søgt Kultur- og Fritidsudvalgets anlægspulje for 2025 om medfinansiering af udskiftning af eltavle og fuldautomatisk ventilstyring i svømmehallen, der beløber sig til godt 1 mio. kr. Der er søgt om 0,4 mio. kr. fra puljen.

En medfinansiering fra anlægspuljen på 0,4 mio. kr. vil betyde at lånebehovet er 7,6 mio. kr.

Hvide Sande Hallen har oplyst, at den forventede kassebeholdning efter regnskabsåret 2024 udgør 2,5 mio. kr. Midler tænkes at være buffer for dette projekt og andre kommende projekter.

Ansøgning inklusiv bilag er vedlagt.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Kommunal styrelseslov

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi bemærker, at der er indgået en driftsaftale (Holmslandsaftale) med Hvide Sande Hallen, hvilket betyder, at en eventuel låneoptagelse skal godkendes af Byrådet. Lånet vil indgå i kommunens samlede låntagning med mindre der sker en deponering af lånets størrelse. Dette uanset om der gives en kommunegaranti eller ej. Det bemærkes videre, at kommunen kun kan optage maksimum 25-årige lån.

Hvide Sande Hallen har i deres fremtidige budget forudsat, at der skal lånes 7,6 mio. kr. med en rente på 5%. Dette giver en årlig ydelse på 0,633 mio. kr. i 30 år. Det vurderes, at det er mest fordelagtigt for hallen, at der lånes i Kommunekredit. Her vil et 25-årigt lån betyde en ydelse i størrelsesordenen 0,45-0,5 mio. kr. årligt afhængigt af, om der skal lånes 7,6 mio. kr. eller 8 mio. kr. Hvis lånet kan godkendes og optages i Kommunekredit er det et krav, at der gives en kommunegaranti.

En alternativ mulighed i stedet for kommunegaranti er, at der ydes transport til långiver i fremtidige kommunale tilskud til hallen. Hallen modtager i dag et basistilskud og betaling for skolernes brug af hallen. Kommunen skal fortsat deponere lånets størrelse og renten må forventes højere, da dette udelukker lån i Kommunekredit.

Hvide Sande Hallens økonomi 2021-2023:

Det bemærkes, at årets resultat i 2021 er inkl. avance på salg af vandrehjemmet på 1,994 mio. kr. Ses der bort fra denne avance er årets resultat 0,25 mio. kr.

Langfristet gæld på 2,6 mio. kr. er et rente- og afdragsfrit lån fra Holmsland Kommune tilbage fra 80'erne.

Hvide Sande Hallen har oplyst, at merudgiften til lån forventes dækket ved en forventet stigning i indtægterne ved indgåelse af flere sommerhusaftaler. Her er der i 2024 en budgettet indtægt på 0,3 mio. kr. og hallen forventer, at der kan laves yderligere aftaler og få en årlig indtægt på 1 mio. kr. Der forventes ligeledes forøget indtægter ved offentlig badning på 0,1 mio. kr.

Hallen har i forbindelse med ansøgningen oplyst, at der er fremtidige investeringer på i alt 4 mio. kr. til ventilation og tag. Udskiftning af tag forventes indenfor 5-8 år og ventilation indenfor 2-5 år. Det forventes at disse investeringer kan finansieres af hallens likvide midler og budgetråderum.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Kultur- og Fritidsudvalget oversender sagen til Økonomiudvalget og Byrådet med indstilling,

  1. om det kan godkendes, at Hvide Sande Hallen kan optage et lån på op til 8 mio. kr. til gennemførelse af udviklingsprojektet og kommunen deponere beløbet
  2. om der kan gives kommunegaranti på lånet med anbefaling, at lånet optages i Kommunekredit.
Kultur- og Fritidsudvalget 23-01-2025
Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler at:
  • Det godkendes, at Hvide Sande Hallen kan optage et lån på op til 8 mio. kr. til gennemførelse af udviklingsprojektet og at kommunen deponerer beløbet.
  • Der kan gives kommunegaranti på lånet med den anbefaling, at lånet optages i Kommunekredit.

Årsagen til den positive anbefaling skyldes, at tiltaget har en væsentlig bred interessekreds. 

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

5: Frigivelse af midler til bygningsforbedringsudvalget og skimmelsvampsager i 2025

Sagsnr: 24-025389

Sagsfremstilling

Økonomiudvalget skal indstille til byrådet om bevilling og frigivelse af midler til Bygningsforbedringsudvalget samt håndtering af skimmelsvampsager i 2025.

Bygningsforbedrignsudvalget

I 2022 oprettede Staten en pulje til byfornyelse i mellemstore byer(mellem 4.000-20.000 indbyggere), som gælder frem til og med år 2027. Staten yder 60% i refusion på projekter finansieret med denne pulje. Desværre kan disse puljemidler udelukkende anvendes inden for byernes bymidte og midlerne er derfor blevet øremærket til anvendelse til større projekter i Tarm, Skjern, Videbæk og Ringkøbing, i tæt samarbejde med byernes udviklingsfora.

Administrationen ser positivt på, at der igen er statslige puljemidler til byfornyelse, da midlerne i årene 2019-2022 helt overgik til landsbyfornyelse. 
Da det netop er i de større byer, der er flest bevaringsværdige bygninger, har administrationen i denne periode søgt og fået kommunale midler til bygningsforbedring på bevaringsværdige privatboliger i byerne, uden mulighed for statslig refusion.

Administrationen finder det ærgerligt, at den nye statslige bymidtepulje kun kan benyttes i meget begrænsede områder af byerne, da der således stadig ikke er nogen statslig støtte til bygningsforbedring på enkeltstående, bevaringsværdige privatboliger i kommunens større byer.

Ejerne af de bevaringsværdige boliger uden for byernes midte vil som regel kun vælge de bevaringsmæssigt korrekte løsninger til istandsættelse, såfremt de kan få tilskud til det. Det skyldes at de ”rigtige” løsninger ofte indebærer dyrere materialer, produkter, men dermed også bedre kvalitet end de bevaringsmæssigt ringere løsninger, eksempelvis plastikvinduer vs. vinduer i kernetræ med kitfals.

For fortsat at værne om den bebyggede kulturarv i kommunens byer og sikre kvaliteten i istandsættelsen af de bevaringsværdige bygninger, anmoder administration om frigivelse af de budgetterede midler til Bygningsforbedringsudvalget.

Midler til Bygningsforbedringsudvalget
I 2025 er der afsat 560.000 kr. på Bygningsforbedringsudvalgets ramme. Herudover forventes der
overført 36.000 kr. fra 2024 af øvrige ledige midler på området. Dette betyder, at der i 2025
samlet er 596.000 kr. til bygningsforbedringer i byer med mere end 4.000 indbyggere. Der ydes ikke statslig refusion til brugen af disse midler, da statens puljemidler kun kan anvendes inden for bymidterne.

Skimmelsvampsager

Der er afsat 120.000 kr. til skimmelsvampsager i 2025.

Midlerne bruges primært til fugtundersøgelser og skimmelanalyser når der modtages en anmeldelse
omkring mistanke om skimmel i en udlejningsejendom.

I særlige tilfælde bruges midlerne til at hjælpe den pågældende borger videre i form af tilskud til
depositum og flytteomkostninger, eller midlertidig genhusning mens problemet udbedres.

I byer med færre end 4.000 indbyggere og det åbne land, finansieres udgiften af både kommunen og
stat med landsbyfornyelsespuljen, ved at staten giver 60% refusion på den samlede udgift.

Det betyder også at der i Ringkøbing, Skjern, Videbæk og Tarm by ikke er mulighed for at få refusion
og at hele udgiften afholdes indenfor kommunens afsatte budget.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om byfornyelse og udvikling af byer, jf. Lovbekendtgørelse nr. 794 af 27. april 2021 med
senere ændringer.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi bemærker, at der årligt er afsat 560.000 kr. på
Bygningsforbedringsudvalget og 120.000 kr. til skimmelsvampsager.

Effektvurdering

Såfremt kommunen ikke har mulighed for at give tilskud til istandsættelse af enkeltstående
bevaringsværdige boliger i de større byer, er der risiko for at den bebyggede kulturarv i disse
byer forringes eller tager uoprettelig skade, når der i stedet vælges billigere og bevaringsmæssigt
dårligere løsninger.

Indstilling

Administrationen indstiller at Økonomiudvalget indstiller til Byrådet at,

1. der bevilges og frigives 560.000 kr. til Bygningsforbedringsudvalget finansieret af det
afsatte rådighedsbeløb i 2025.

2. der bevilges og frigives 120.000 kr. til skimmelsvampssager finansieret af det afsatte
rådighedsbeløb i 2025.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

6: Offentliggørelse af planforslag for et område til rekreative formål, Landskabshotel, Sønder Klitvej 214, Bjerregaard, 6960 Hvide Sande.

Sagsnr: 21-020083

Sagsfremstilling

Formålet med dette dagsordenspunkt er politisk stillingtagen til:

1. Offentliggørelse af planforslag for et område til rekreative formål, der muliggør etablering af et landskabshotel, bilag 01 - 03.
2. Betinget udbygningsaftale mellem Ringkøbing-Skjern Kommune og ansøger, bilag 04.
3. Svar på indkomne bemærkninger i den supplerende foroffentlige høring, bilag 05.

Baggrund
Økonomiudvalget besluttede d. 5. marts 2024 at den videre planlægning for et landskabshotel skulle ske i overensstemmelse med en række principper, se bilag 06. De vedtagne principper har fungeret som rettesnor ved udarbejdelse af det foreliggende planforslag.
D. 5. marts 2024 vedtog Økonomiudvalget ligeledes svar på indkomne bemærkninger i den foroffentlige høring.
Efterfølgende er der afholdt supplerende foroffentlig høring i perioden 10. juni - 24. juni 2024 grundet ændring i planområdets afgrænsning. Matrikel nr. 156aøn og 156di, begge Søgård Hovedgård, Holmsland Klit, begge beliggende øst for Sønder Klitvej er inddraget i planområdet med henblik på bevarelse af eksisterende natur samt naturgenoprettelse på nuværende landbrugsjord, i alt ca. 15 ha.

Plangrundlagets formål
Det nye plangrundlag giver mulighed for at erstatte den tidligere landbrugsejendom på Sønder Klitvej 214 med et landskabshotel. Plangrundlaget omfatter både ejendommens landbrugsarealer og ejendommens naturarealer, der tilsammen strækker sig tværs over Holmsland Klit fra havet i vest til fjorden i øst.

Områdets disponering

Bebyggelse
Lokalplanens byggefelter er udelukkende placeret på nuværende landbrugsjord, på eller i umiddelbar tilknytning til nuværende bebyggede arealer, på matrikel nr. 156l, umiddelbart vest for Sønder Klitvej.
Der gives mulighed for at opføre i alt 7500 m2 til hotelværelser, fritliggende eller sammenbyggede hotellejligheder, hotelhytter samt tilhørende fællesfaciliteter, herunder en restaurant, konference-faciliteter, en mindre butik med videre. Der kan opføres maksimalt 100 hotelenheder med en kapacitet på maksimalt 450 sengepladser.

Landskabshotellets bebyggelse tager udgangspunkt i lokal byggeskik, herunder bygningsformer og -typologier, samt materialer og farver.
Lokalplanen omfatter bilag med oversigt over de mulige bygningstypologier samt de materialer og farver, der kan anvendes til bebyggelsens facade. Dette for at sikre, at bebyggelsen fremtræder harmonisk og i samspil med såvel landskabet som øvrig bebyggelse i området.

Natur
Eksisterende naturarealer på planområdet bevares. Derudover planlægges for naturgenopretning på tidligere landbrugsarealer øst for Sønder Klitvej. 

Adgangsvej
Vedtages det nye plangrundlag, vil eksisterende, direkte overkørsel fra Sønder Klitvej til nuværende landbrugsejendom ved Sønder Klitvej 214 ikke længere være aktuel, hvorfor den nedlægges.

Lokalplanen giver udelukkende mulighed for én adgangsvej til planområdet, enten som:
A. bibeholdelse af eksisterende adgangsvej via Nygårdsvej og nuværende overkørsel fra Sønder Klitvej
eller
B. etablering af ny adgangsvej.
Ved denne løsning vil en forlægning af Nygårdsvej frem til Nymandsbjerg samt en forlægning af overkørslen fra Sønder Klitvej til Nygårdsvej være nødvendig.
Denne løsning vil give mere plads mellem sommerhusene umiddelbart nord for Nygårdsvej og trafikken på Nygårdsvej. Samtidig vil et mindre areal med beskyttet natur syd for Nygårdsvej blive sammenhængende med det beskyttede naturareal nord for Nygårdsvej.
Ny adgangsvej vil også fungere som adgangsvej til sommerhusområdet.

Ændringer på Nygårdsvej skal ske i dialog med Grundejerforeningen ”Forening af Sommerhusejere i Nygård”.

Løsning A og B fremgår af bilag 02, forslag til lokalplan 479, s. 57, kortbilag 6.

Af hensyn til trafikafviklingen på Sønder Klitvej har ansøger tilbudt en udbygningsaftale med henblik på etablering af venstresvingsbane på Sønder Klitvej. Venstresvingsbanen etableres i overensstemmelse med enten løsning A eller B. Se afsnit om udbygningsaftale nedenfor.

Forhold til anden planlægning
Der er udarbejdet et kommuneplantillæg, som sikrer overensstemmelse mellem lokalplanen og kommuneplanen. Kommuneplantillægget er udarbejdet til Kommuneplan 2021-2033, men forholder sig både til Kommuneplan 2021-2033 og Forslag til Kommuneplan 2025-2037.

Udbygningsaftale
Der er efter tilbud fra ansøger udarbejdet betinget udbygningsaftale imellem Ringkøbing-Skjern Kommune og ansøger.
Udbygningsaftalen skal sikre etablering af venstresvingsbane ved Sønder Klitvej i forbindelse med den adgangsløsning, der vælges, ved realisering af lokalplanen, se afsnit ovenfor om adgangsvej samt bilag 04, side 5.
Udbygningsaftalen skal offentliggøres samtidig med offentliggørelsen af planforslaget med henblik på, at der indgås endelig aftale i forbindelse med vedtagelse af lokalplanen.

Udbygningsaftalen omhandler udelukkende etablering af venstresvingsbane ved Sønder Klitvej, ikke eventuel omlægning og asfaltering af Nygårdsvej på strækningen mellem Sønder Klitvej og Nymandsbjerg, eftersom Nygårdsvej er privat fællesvej.

Udbygningsaftalen fremgår af bilag 04.

Miljøvurdering
Der er foretaget en miljøvurdering af planudkastet. Miljøvurderingens konklusion samt bilag fremgår af miljørapporten, bilag 03.
Miljøvurderingen er afgrænset til i alt fire emner; Håndtering af spildevand, Bilag IV-arter, Landskabelig påvirkning samt Trafikale forhold.
Konklusionen på miljøvurderingen er, at planlægningen med de indarbejdede hensyn ikke medfører en væsentlig påvirkning af miljøet.

Supplerende foroffentlig høring
Der er afholdt supplerende foroffentlig høring i perioden 10. juni - 24. juni 2024 grundet udvidelse af planområdet. Matrikel nr. 156aøn og 156di, begge Søgård Hovedgård, Holmsland Klit, begge beliggende øst for Sønder Klitvej, indgår nu i planområdet med henblik på bevarelse af eksisterende natur samt naturgenoprettelse på nuværende landbrugsjord på disse arealer, i alt ca. 15 ha.

I forbindelse med den supplerende foroffentlige høring er der modtaget følgende bemærkninger til planlægningen:
5 høringssvar fra borgere
2 høringssvar fra foreninger og interesseorganisationer
3 høringssvar fra myndigheder

De indkomne bemærkninger er behandlet og besvaret i vedlagte notat, bilag 05.
De indkomne bemærkninger fremgår i deres fulde længde af bilag A i vedlagte notat, bilag 05 Administrationen indstiller, at notatet anvendes som svar på de indkomne bemærkninger.

Offentlighedsfase
Planforslaget skal i offentlig høring i otte uger.
Administrationen anbefaler, at der afholdes et borgermøde i offentlighedsfasen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Projektet kan foranledige behov for en ombygning af vejanlæg på Sønder Klitvej samt på Nygårdsvej på strækningen mellem Sønder Klitvej og Nymandsbjerg.
Udgifter til anførte vejanlæg vil være Ringkøbing-Skjern Kommune uvedkommende.

Sønder Klitvej
Ansøger har fremsendt forslag til udbygningsaftale vedr. nødvendige tiltag på Sønder Klitvej. Ansøger tilbyder at afholde alle udgifter til planlægning, projektering og etablering af anlæg ved Sønder Klitvej, se afsnit om udbygningsaftale samt bilag 04.

Nygårdsvej
Vejen er privat fællesvej, hvorfor anlæg på og/eller omlægning af denne vej vil være et anliggende mellem de implicerede grundejere.
Størstedelen af vejstrækningen mellem Sønder Klitvej og Nymandsbjerg ligger på ansøgers grund.
Ansøger er indstillet på at etablere en ny fælles, asfalteret vejadgang mellem Sønder Klitvej og Nymandsbjerg. 

Effektvurdering

Projektet understøtter følgende i Ringkøbing-Skjern Kommunes Kommuneplan 2021 - 2033:

  • Det overordnede mål for turisme om fremtidssikring af turismeerhvervet gennem fortsat udvikling af helårsturisme.
  • Den strategiske målsætning om prioritering af turismeudviklingen omkring kommunens centrale turistmæssige styrker, herunder langs med Vesterhavet og omkring Ringkøbing Fjord.
  • Det turismerelaterede initiativ vedr. arealudlæg til projektet Holmsland Feriepark ved Bjerregård.

Projektet understøtter følgende mål i Turismepolitik 2023-2027:

  • Målsætning 1.2 om at øge helårsturisme og attraktive helårsjobs.
  • Målsætning 3.1 om øget turismeskabt omsætning.

Projektet understøtter endvidere følgende målsætninger i Ringkøbing-Skjern Kommunes vejplan:

  • Reduktion af overkørsler på primære trafikvej (klasse 1), i denne forbindelse Sønder Klitvej, for optimering af fremkommelighed og trafiksikkerhed.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  1. Forslag til Tillæg 24 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan 479 for et rekreativt område til landskabshotel ved Sønder Klitvej 214, Bjerregård vedtages og fremlægges i offentlig høring i otte uger.
  2. Notat med behandling af bemærkninger fra den supplerende foroffentlige høring godkendes og anvendes til besvarelse af bemærkningerne.
  3. Der afholdes borgermøde i offentlighedsfasen.
  4. Miljørapporten godkendes og sendes i offentlig høring sammen med planforslaget.
  5. Udbygningsaftalen godkendes og offentliggøres sammen med planforslaget.
Teknik- og Miljøudvalget 28-01-2025
Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Niels Rasmussen kunne ikke tilslutte sig flertallets anbefaling.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

7: Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til erhvervsformål og teknisk anlæg ved Kongevejen og Herningvej i Videbæk

Sagsnr: 23-001850

Sagsfremstilling

Forslag til Tillæg 25 og Lokalplan 480 blev vedtaget af Byrådet den 8. oktober 2024, og har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 14. oktober til og med 23. december. Administrationen fremlægger nu forslag til endelig vedtagelse med mindre rettelser i forhold til det forslag, som har været i høring.

Kommuneplantillægget omhandler et område til erhvervsformål og teknisk anlæg ved Kongevejen og et mindre område til erhvervsformål ved Herningvej i Videbæk, mens lokalplanen alene omhandler arealet ved Kongevejen.

Miljøvurdering af planerne
Der har været gennemført en miljøvurdering af planerne. Derfor er der vedlagt et udkast til en sammenfattende redegørelse, se bilag. Heri beskrives det, hvordan miljøhensyn er inddraget i planen, hvordan miljøvurderingen og de indkomne bemærkninger tages i betragtning, begrundelse for valg af alternativ samt hvordan kommunen vil overvåge de væsentligste indvirkninger på miljøet.

Resultat fra offentligheden samt administrative ændringer
Der er i offentlighedsfasen modtaget i alt tre bemærkning til plangrundlaget. Disse er fra Brand & Redning Midtvest, samt fra ejerne af to naboejendomme med boliger. De indkomne bemærkning er vedlagt og vurderet i notat med behandling af bemærkninger, se bilag.

Ud over bemærkninger fra offentligheden har administrationen nogle forslag til tilretninger af planerne efter den offentlige høring, se notat med administrative rettelser. Disse rettelser foreslås for at sikre bedre konsensus i plangrundlaget, herunder både mellem kommuneplan og lokalplan samt mellem redegørelse og bestemmelser. Derudover foreslås bedre indarbejdelse af de afbødende foranstaltninger fra miljøvurderingen i plangrundlaget.

Kommuneplantillægget foreslås desuden præciseret, så sammenhængen til Forslag til Kommuneplan 2025-2037 tydeligere fremgår af redegørelsen. Derudover foreslås kort i hovedstrukturen konsekvensrettet, som følge af de nye rammer.

I lokalplanen foreslås anvendelsen præciseret, så det tydeligere fremgår, at området kan anvendes til flere forskellige typer erhverv, som de fastsatte miljøklasse 3-7 angiver, og at der med tekniske anlæg menes forsyningsanlæg til fjernvarmeværket med tilhørende tankanlæg samt solcelle-/solvarmeanlæg. Endelig tilføjes mulighed for regnvands- og klimaanlæg samt landskabstekniske anlæg generelt i lokalplanen, så overfladevand kan håndteres og så der kan ske terrænbearbejdning og etableres støjvolde.

Lokalplanen foreslås også præciseret, så det tydeligere fremgår, hvor bebyggelsen må placeres i forhold til vejskel fra vejene omkring lokalplanområdet. Dette tilføjes også for delområde III, som en afbødende foranstaltning jævnfør miljøvurderingens konklusioner om landskab.

Som følge af miljøvurderingen foreslås desuden tilføjet i lokalplanen, at der skal etableres støjvold langs den nordvestlige afgrænsning af lokalplanområdet i delområde III, og at der generelt skal etableres støjvolde i lokalplanområdet før ibrugtagelse af ny bebyggelse, hvis dette er nødvendigt for at sikre overholdelsen af de vejledende støjgrænser. Støjvoldens udbredelse er tilrettet på lokalplanens bilag 3, så der samtidig sikres mulighed for håndtering af overfladevand i området.

De foreslåede ændringer vurderes ikke at ændre væsentlig på planerne, da der er tale om præcisering og opfølgning på miljøvurderingen. Der er derfor ikke er behov for en ny offentlig høring.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Kommunen kan blive overtagelsespligtig efter Planlovens § 47a (overførelse af arealer fra landzone til byzone), hvad angår det lokalplanlagte område ved Kongevejen. Der er afsat midler på Jordforsyningsområdet til både planlægning, jordkøb mv. for arealet ved Kongevejen. Jordforsyning arbejder for nuværende på delvis byggemodning af planområdet ved Kongevejen.

Effektvurdering

Plangrundlagets realisering stemmer overens med ambitionerne beskrevet i Ringkøbing-Skjern Kommunes Erhvervspolitik 2023-2027 samt Handlingsplan 2023-2025 om at tiltrække og fastholde virksomheder til kommunen samt sikre positionen som en erhvervsvenlig kommune. Med plangrundlaget sikres grundlag for at styrke erhvervsudviklingen i Videbæk og i den østlige del af kommunen.

Plangrundlagets realisering er også en del af kommunens strategi og handlingsplan 2021-2025 for grundudvikling.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  1. Tillæg 25 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan 480 for et område til erhvervsformål og teknisk anlæg vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af notatet med behandling af indkomne bemærkninger og af notatet med administrative rettelser.
  2. Notatet med behandling af indkomne bemærkninger godkendes og anvendes til besvarelse af indsigelserne.
  3. Den sammenfattende redegørelse færdiggøres på baggrund af vedtagelsen af planerne.
Teknik- og Miljøudvalget 28-01-2025
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Hans Pedersen rejste spørgsmålet om egen habilitet. Udvalget drøftede dette og besluttede, at han ikke var inhabil.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

8: Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til centerformål ved Sandleddet i Søndervig

Sagsnr: 22-011582

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er, at lokalplan 510 og kommuneplantillæg 51 til Kommuneplan 2021-2033 vedtages endeligt og offentliggøres.

Forslag til Tillæg 51 og Lokalplan 510 blev vedtaget af byrådet den 8. oktober, og har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 14. oktober - 9. december 2024.

Resultat fra offentlighedsfasen
Der er i offentlighedsfasen modtaget i alt 1 bemærkning fra Brand & Redning MidtVest, som omhandler placering af brandhane og vandforsyning hertil i planområdet.

De indkomne bemærkninger og notat med administrationens forslag til svar er vedlagt som bilag.  

De indkomne bemærkninger har ikke givet anledning til rettelser i forhold til de offentliggjorte planforslag, men administrationen er blevet opmærksom på nogle bestemmelser vedrørende anvendelsen af byggefelter, som ønskes omformuleret, så det så vidt muligt sikres, at der etableres udadvendte funktioner i stueetagen ud til den nyrenoverede handelsgade Lodbergsvej, fremfor boliger, som ikke bidrager til at skabe mere liv i bymidten. Administrationen har vendt dette med ansøger og dennes konsulent og er nået til enighed om de følgende rettelser i bestemmelse § 3.5 Anvendelse af byggefelter og kortbilag 3 Fremtidig Arealanvendelse:

 

Dertil foreslår administrationen, at der rettes og fjernes nogle bestemmelser vedrørende bebyggelsens udseende, som er forkert eller for begrænsende formuleret. For uddybning af dette, se vedlagte notat.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Brand og Redning MidtVest henviser i deres bemærkning til Beredskabslovens § 15, stk. 1, hvor det
fremgår, at kommunalbestyrelsen skal sørge for, at der er tilstrækkelig vandforsyning til brandslukning. 

Effektvurdering

Områdets planlægning til centerformål med blandede byfunktioner vil kunne bidrage til mere liv i bymidten, samt et større udbud af boliger og turismevenlige aktiviteter. Dertil vil udvidelsen af rammen til butiksformål betyde, at efterspørgslen på flere butikker i Søndervig kan imødekommes.

Den ønskede planlægning kan således også være med til at opfylde kommunens turismepolitik, med en udvikling af turismen, der kan være til glæde for borgere og det lokale erhvervsliv, samt sikre økonomisk velstand på kort og længere sigt.

Planlægningen indeholder bestemmelser for beplantning med egnskarakteristiske arter, som marehalm og hjælme, som matcher omgivelserne og det udtryk, der er skabt langs Lodbergsvej og Houvig Klitvej. Planlægningen underbygger således også Plan- og Udviklingsstrategien, samt Bypolitikken, som bl.a. sætter fokus på forskønnelse af indfaldsveje.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  1. Tillæg 51 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan 510 for et område til centerformål ved Sandleddet i Søndervig vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af notatet med behandling af bemærkninger.
  2. Notat med behandling af bemærkninger godkendes og anvendes til besvarelse af bemærkningerne.
Teknik- og Miljøudvalget 28-01-2025
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

9: Godkendelse af frivillig aftale om rådighedsindskrænkninger, Lybæk Vandværk boring DGU nr. 83.1213, 83.1214, 83.1215 og 83.1447

Sagsnr: 24-016663

Sagsfremstilling

Ringkøbing-Skjern Forsyning har i henhold til Bekendtgørelse om vurdering af boringsnære beskyttelsesområder og indberetning, BEK nr. 1476 af 17/12/2019 udarbejdet frivillige aftaler om grundvandbeskyttelse med de berørte lodsejere inden for boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) og tilstødende arronderede arealer.

Ringkøbing-Skjern Kommunes kommunalbestyrelse har den 14. juni 2022 udvist ekspropriationsvilje for BNBO og arronderede arealer med henblik på grundvandsbeskyttelse.

Ringkøbing-Skjern Forsyning er grundet deres størrelse underlagt Vandsektortilsynet (tidligere Forsyningssekretariatet). For at Vandsektortilsynet – i henhold til § 10 i Bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber, BEK nr. 1431 af 5/12/2024 - vil godkende Ringkøbing-Skjern Forsynings udgifter i forbindelse med erstatninger for rådighedsindskrænkninger på de berørte arealer, skal kommunalbestyrelsen godkende de specifikke aftaler.

Aftalen, der ønskes godkendt, omfatter følgende hovedelementer:

  • at der ikke må anvendes sprøjtemidler af noget art
  • at der i skovarealer undtagelsesvist må punktbehandles med pesticider mod snudebiller en gang pr. omdrift.

Aftalen og deklarationen er vedlagt som bilag.

Aftalen understøtter kommunens Natur- og Ressourcepolitik.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Bekendtgørelse om vurdering af boringsnære beskyttelsesområder og indberetning, BEK nr. 1476 af 17/12/2019

Bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber, BEK nr. 1431 af 5/12/2024

Økonomi

Ingen for kommunen.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at aftalerne godkendes.

Teknik- og Miljøudvalget 28-01-2025
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

10: Igangsætning af moderniseret planlægning for boligkvarter ved Brogårdsvej i Tarm

Sagsnr: 24-019680

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er at give mulighed for nye boligtyper ved Brogårdsvej i Tarm i bestræbelserne på at boligudvikle dette kvarter, som i dag har et stort område med usolgte kommunale grunde. Dermed lægges der med dagsordenen op til en delvis aflysning af Lokalplan 7 og udarbejdelse af nyt kommuneplantillæg for området, som dels skal gøre det muligt at opføre åben-lav bebyggelse i en del af området og dels gøre det muligt at opføre en tættere bebyggelse i en anden del af området.

Forslag

Administrationen foreslår, at Lokalplan 7 bliver delvist aflyst, da planen ikke længere er tidssvarende. Den oprindelige lokalplan angiver, at området kun må anvendes til tæt-lav bebyggelse, men den eksisterende bebyggelse i området svarer i dag til åben-lav bebyggelse og er i strid med den nuværende definition af tæt-lav bebyggelse. Den nuværende udnyttelse af grundene, hvor der ikke er plads til tilstrækkelige veje og fælles uderum, gør den oprindelige plan uanvendelig i forhold til nutidens behov.

Derfor ønsker administrationen i en del af området at lægge de nuværende grunde sammen og dermed gøre grundene større. Det drejer sig om den del, som ligger tættest på de eksisterende boliger, der ligner åben-lav. Derudover ønsker administrationen, at det i den resterende del af området (den nordlige del) bliver muligt at bygge tættere og på mindre grunde (svarende til tæt-lav og kompakt-lav med en grundstørrelse på 200-300 m2 jf. kommuneplanforslag 2025). Se bilag 1.

En delvis aflysning af lokalplanen vil gøre det muligt at afspejle den faktiske anvendelse af området og imødekomme de moderne krav til boligudvikling.

 

 

 

Lokalplanområdets afgrænsninger vist med blå skravering. Lokalplanområdet som administrationen foreslår ophævet er markeret med sort stiplet linje.

Området

Området ved Brogårdsvej er beliggende i et etableret boligkvarter i den vestlige del af Tarm, hvor kvarteret er præget af fredelige omgivelser og nem adgang til naturen. Området er velegnet til børnefamilier, da det er en blind boligvej og fri for gennemkørende trafik. Derudover ligger kvarteret tæt op ad store rekreative områder ved Skjern Enge og har kort afstand til naturoplevelser som Lønborggård Plantage, Lønborg Hede og kystområderne ved Ringkøbing Fjord.

Alle daglige behov såsom indkøb og skole kan imødekommes inden for kort afstand. Brogårdsvej byder desuden på let adgang til rekreative faciliteter langs Tarm Bæk samt et bredt udvalg af fritidsaktiviteter i Tarm By.

 

Planforhold

Projektområdet er omfattet af kommuneplanramme 47bo34, der fastsætter områdets anvendelse til tæt-lav boligbebyggelse.

Det ansøgte er ikke i overensstemmelse med kommuneplanen 2025-2037, og vil derfor kræve udarbejdelse af et kommuneplantillæg som muliggør åben-lav bebyggelse samt i den nordlige del kompakt-lav og tæt-lav. Se bilag 2. En realisering af tættere byggeri i den nordlig del vil kræve udarbejdelse af lokalplan.

 

Zoneforhold

Området er beliggende i byzone og forbliver i byzone.

 

Miljøvurdering

I forbindelse med planlægningen skal der gennemføres en screening af planforslaget.

 

Vurdering og anbefaling

Administrationen vurderer, at en delvis aflysning af lokalplan nr. 7 og efterfølgende tillæg til kommuneplan 2025-2033 vil kunne medføre en mere varieret og mere attraktiv boligbebyggelse i området.

 

 

 

 

Åben lav – bebyggelse                                         Kompakt lav - bebyggelse

  • Forslag til områdets disponering er vist i bilag 2.
  • Opholdsarealerne er placeret vest for bebyggelsen i et allerede etableret grønt område.
  • Der kan blive 4 boliggrunde til åben-lav bebyggelse. Området er allerede delvist byggemodnet med separeret kloak.
  • Der kan blive ca. 28 boliger til kompakt-lav bebyggelse.

 

Den videre proces

Administrationen har vurderet, at ændringerne ikke kræver foroffentlig høring. Forslag til aflysning og forslag til kommuneplantillæg bliver efter politisk godkendelse sendt i offentlig høring, og derefter vil planerne blive endeligt godkendt politisk. Når planprocessen er afsluttet vil grunde til åben-lav bebyggelse umiddelbart kunne sælges. Området i den nordlig del vil derimod kræve udarbejdelse af ny lokalplan for at kunne realiseres. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Realiseringen af planen bidrager til at opfylde kommunens bypolitik om at udvikle levende og funktionelle byer med indbydende og smukke rammer for borgere.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler, at Økonomiudvalget godkender:

  1. at administrationen delvist ophæver Lokalplan 7.
  2. at udarbejdelse af forslag til kommuneplantillæg til Kommuneplan 2025- 2037 igangsættes.
Teknik- og Miljøudvalget 28-01-2025
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

11: VE-projekt ved Malle og Kvong - Indkomne bemærkninger i foroffentlighedsfasen

Sagsnr: 24-024559

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenspunktet er at tage stilling til indkomne bemærkninger i foroffentlighedsfasen for et vedvarende energiprojekt ved Malle og Kvong.

Ringkøbing-Skjern Byråd besluttede den 17. september 2024 at medvirke til planlægning for et vedvarende energiprojekt ved Malle og Kvong. Projektet består af 12 vindmøller og eventuelt et solcelleanlæg. Hver mølle vil have en forventet effekt på 4,5-6,6 MW.

Én vindmølle vil være beliggende i Ringkøbing-Skjern Kommune, mens øvrige anlæg ligger i Varde Kommune. Derfor er Varde Kommune valgt som den udarbejdende myndighed.

I foroffentlighedsfasen er der udsendt et idéoplæg (bilag 1) med indkaldelse af idéer og forslag i forbindelse med planlægning for en energipark ved Malle og Kvong. Oplægget og VE-projektet blev præsenteret af VE-udvikler og Varde Kommune på et borgermøde den 19. november 2024.

Efter deadline for indkomne bemærkninger den 5. december 2024 er indkomne ideer, forslag og kommentarer samlet i ét dokument (bilag 2).  

To bemærkninger, nr. 14 og 22, er fra borgere i Ringkøbing-Skjern Kommune, som bor tæt ved de ansøgte vindmøller, men dog uden for 6 x møllehøjde. Her udtrykkes bekymringer for lys på møllerne, møllestøj og skyggekast. Endvidere forslag om radarstyring af lys på vindmøllerne samt grøn pulje midler til naboer som bliver mest berørt af anlægget.

Øvrige bemærkninger er fra borgere og forsyning i Varde Kommune, Vardemuseerne samt Danmarks Naturfredningsforening i begge kommuner. 

Varde Kommunes administration har sammenskrevet bemærkninger fra foroffentlighedsfasen (bilag 3). Her giver Varde Kommune endvidere en vurdering af bemærkningerne. Administrationen har ingen ændringsforslag til denne vurdering. Fokus blandt bemærkningerne er på stier, natur og dyreliv, landbrug, lys- og skyggeforhold, beplantning-landskab-visuel påvirkning, klima og miljø, grøn pulje-ejendomspriser-kompensation, genetablering og genanvendelse, VE-anlæg generelt, lokalsamfund, planprocessen, støj og sundhed, kulturarv og arkæologi. 

Bemærkninger behandles i Varde Kommune på følgende datoer: Udvalget for Plan- og Teknik den 22. januar, Udvalget for Økonomi og Erhverv den 29. januar og Byrådet den 4. februar 2025. 

Administrationen foreslår at Ringkøbing-Skjern Kommune behandler bemærkningerne i Teknik- og Miljøudvalget den 28. januar og i Økonomiudvalget den 4. februar 2025.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Grøn Pulje: Som følge af "Lov om fremme af vedvarende energi" skal projektet indbetale 313.000 kr. pr. MW vindmøllekapacitet og 125.000 pr. MW solcellekapacitet til Grøn Pulje.

Det samlede afkast til Grøn Pulje fra 12 vindmøller vil ligge mellem 17 og 24 mio. kroner, afhængig af mølletypen. Hertil kommer et muligt solcelleanlæg på 200 ha, som vil levere 15-20 mio. kroner til Grøn Pulje.

Som hovedregel vil VE-udviklers indbetaling til Grøn Pulje følge kommunegrænsen. I så fald vil den ene mølle i Ringkøbing-Skjern Kommune kaste mellem 1,4 og 2 mio. kroner af sig til Grøn Pulje i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Den seneste bekendtgørelse af 12. juni 2024 om Grøn Pulje muliggør en aftalt fordeling af Grøn Pulje mellem nabokommuner, også hvis hele VE-anlægget er placeret i den ene kommune. Det vil kræve en særskilt aftale som offentliggøres kort tid efter udstedelse af byggetilladelse. Kommunen med VE-anlægget fordeler midlerne.

Der er pt. ikke aftalt en alternativ fordeling af Grøn Pulje midler. Administrationen har rejst spørgsmålet over for Varde. 

Effektvurdering

Projektet vil kunne indgå i at indfri Byrådets vision om at nedbringe CO2-udledning med 70 % i perioden 1990-2030 og opnå CO2-neutralitet i 2050.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at:

  1. Planlægningen for et vindmølle- og solcelleanlæg ved Malle og Kvong fortsættes for ansøgers egen regning og risiko, under forudsætning af Varde Kommunes tiltrædelse
  2. Varde Kommunes notat med behandling af indkomne bemærkninger godkendes for de dele, som er relevante for Ringkøbing-Skjern Kommune.
Teknik- og Miljøudvalget 28-01-2025
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt med en bemærkning om, at der i forhold til Grøn Pulje skal laves en fordelingsmodel med Varde Kommune.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

12: Brugertilfredshedsundersøgelse i Borgerservice 2024 til orientering

Sagsnr: 25-001848

Sagsfremstilling

Viden og Strategi har i 2024 gennemført en brugertilfredshedsundersøgelse i Borgerservice.

Blandt de 266 brugere, der har deltaget i undersøgelsen, er der stor tilfredshed med Borgerservice.

Kvalitet og service:

  • 98 procent af brugerne er samlet set tilfredse med den hjælp, de modtager af Borgerservice
  • Alle brugerne synes, at medarbejderne kommunikerede klart og tydeligt

Tilgængelighed:

  • 99 procent af brugerne er enige i, at der var tider til rådighed, der passede dem
  • Fra mandag til torsdag passer det brugerne bedst at komme i Borgerservice mellem klokken 10 og 11 samt efter klokken 15
  • Derudover passer det generelt brugerne godt at komme i Borgerservice om fredagen, særligt efter klokken 10

Digital inklusion:

  • Halvdelen af brugerne benytter altid eller regelmæssigt digitale selvbetjeningsløsninger uden vejledning fra Borgerservice
  • Alle, som har modtaget vejledning til digitale selvbetjeningsløsninger, har været tilfredse, og 6 ud af 10 vil kunne gøre det selv, uden hjælp, næste gang

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

Beskæftigelsesudvalget 23-01-2025
Sagen sendes til orientering i Økonomiudvalget.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

13: Gensidig orientering

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

14: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning
Kontaktoplysninger
Land, By og Kultur
Land, By og Kultur
Smed Sørensens Vej 1
6950 Ringkøbing