Personalesundhedspolitik inkl. Rygning, Alkohol- og misbrugspolitik
Personalesundhedspolitikken skal være med til at understøtte den sundhedsfremmende og forebyggende indsats i Ringkøbing-Skjern Kommune. Politikken sætter fokus på trivsel, sundhed og forebyggelse.
Formålet med politikken er, at sætte fokus på trivsel, sundhed og forebyggelse, samt skabe en ramme for at afprøve og igangsætte nye tiltag til forbedring af sundheden for den enkelte.
Herved bliver den enkelte medarbejder støttet i at have så sundt et arbejdsliv som muligt - naturligvis med udgangspunkt i den enkeltes livsvilkår.
Politikken skal være med til at understøtte den sundhedsfremmende og forebyggende indsats i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Politikken understøtter også Ringkøbing-Skjern Kommunes Sundhedspolitik og målsætningen om personalet som rollemodeller i forebyggelse af rygestart.
- Vi er ordentlige og anerkender at den enkelte medarbejder er ansvarlig for egen livssituation.
- Vi er nysgerrige på hvad det gode liv er for den enkelte medarbejder, og forsøger gennem handlinger og tiltag at understøtte et liv i balance for medarbejderne.
- Vi handler gennem tiltag som gør vores arbejdsplads endnu mere attraktiv, samtidig med at vi lever op til vores samfundsmæssige ansvar.
Vi ønsker:
- At de ansatte har mulighed for at træffe de sunde valg og øge livskvaliteten.
- At fremme medarbejdernes overskud og fysiske/psykiske velvære.
- At udvikle kommunen som en attraktiv arbejdsplads blandt andet ved at sikre et højt trivselsniveau på alle kommunens arbejdspladser.
Ringkøbing-Skjern Kommune vil fokusere på mental sundhed i form af psykologiske ressourcer og evner, hvor man kan håndtere dagligdags udfordringer og stress. Mental sundhed er en meget væsentlig forudsætning for fastholdelse af en god og sund arbejdsplads.
Er du ansat, kan du finde nyttigt materiale på intranettet, som kan understøtte håndtering af dagligdags udfordringer herunder fremme af trivsel og forebyggelse af stress. (Sti til materialet på intranettet: RKSK Info> MED og Arbejdsmiljø> Arbejdsmiljø)
Ringkøbing-Skjern Kommune vil fokusere på sund kost, idet kost har stor betydning for den enkeltes velbefindende. Det anbefales derfor, at arbejdspladsen sørger for, at ”det sunde valg” altid er muligt både i forhold til en eventuel kantineordning og mødeforplejning.
Ringkøbing-Skjern Kommune vil også fokusere på fysisk aktivitet, idet regelmæssig fysisk aktivitet fremmer det fysiske og psykiske velvære. En god dialog herom er helt afgørende. Side 2 af 3 Den enkelte arbejdsplads anbefales desuden at sørge for, at der ved indretning af arbejdssteder tages hensyn til at fremme muligheden for størst mulig bevægelse i arbejdstiden.
Vi henviser i øvrigt til personalepolitikken om arbejdsmiljø og personalepolitikken for socialt kapitel.
Vi ønsker:
- At sikre at alle ansatte kan færdes i et røgfrit arbejdsmiljø uden gener og sundhedsfarer ved passiv rygning.
- At imødegå de krav omverdenen stiller til den offentlige sektor i form af krav om effektivitet, nærvær og tilgængelighed.
- At øge medarbejdernes indsigt i og handlemuligheder i forhold til rygning, alkohol og stofmisbrug, samt de følger et misbrug har på såvel det personlige som det arbejdsmæssige plan.
- At være rollemodeller for unge, så vi forebygger rygestart
- At støtte og hjælpe ansatte, der selv ønsker rygestop, eller at komme ud af et alkohol eller stofmisbrug. Der henvises i den forbindelse til Sundhedscenter Vest.
Ringkøbing-Skjern Kommunes rygepolitik er:
Der er røgfri arbejdstid for ansatte i Ringkøbing-Skjern Kommune. Røgfri arbejdstid betyder:
- At man ikke ryger, når man er på arbejde i Ringkøbing-Skjern Kommune heller ikke i pauserne, eller når man transporterer sig fra sted til sted.
- At man ikke må ryge i kommunens køretøjer, og det anbefales, at der heller ikke ryges i egen bil, hvis man bruger den til transport i arbejdstiden.
- At man ikke må ryge, hvis man bærer kommunens arbejdstøj, – selvom man har fri.
- At røgfri arbejdstid gælder cigaretter mm OG e-cigaretter OG snus samt øvrige tobaks- og nikotinprodukter som ikke er godkendte som lægemidler.
I dagplejen eller i puljeordninger gælder særskilt i henhold til § 15 i lov om røgfri miljøer, at det ikke er tilladt at ryge i dagplejehjem og i andre lokaler til brug for dagpleje, når der bliver passet børn. Lokaler, der primært er indrettet som børnenes lege- og opholdsrum, skal være røgfri hele døgnet.
På nogle arbejdspladser vil der være situationer, hvor brugerne ryger, og den røgfri arbejdsplads derfor ikke kan garanteres fuldt ud. Det gælder bl.a. i følgende tilfælde:
- Ved arbejde på plejehjem, døgninstitutioner, botilbud og lignende institutioner, hvor den enkelte beboer ifølge lovgivningens § 11 selv kan beslutte, om der må ryges i det værelse eller den bolig, som tjener som den pågældendes private hjem.
- I private hjem, hvor der modtages en offentlig serviceydelse i form af personlig og praktisk hjælp (§ 12 i lov om røgfri miljøer).
I førstnævnte tilfælde kan det ifølge loven pålægges beboere ikke at ryge i værelset eller boligen i det tidsrum, hvor personalet opholder sig der.
Byrådet har besluttet, at beboerne pålægges ikke at ryge i boligen i det tidsrum, hvor personalet opholder sig i boligen med mindre helt specielle forhold gør sig gældende for beboeren. Derudover anbefales at anvende luftrenser. Lederen for den pågældende institution eller det pågældende område træffer afgørelse, om der er tale om helt specielle forhold.
I sidstnævnte tilfælde kan det ifølge loven som en forudsætning for ydelsen pålægges beboere ikke at ryge i det tidsrum, hvor personalet opholder sig i boligen. Byrådet har besluttet, at det meddeles beboere i eget hjem, at det er en forudsætning for ydelsen, at der ikke ryges i boligen i det tidsrum, personalet opholder sig i boligen med mindre helt specielle forhold gør sig gældende for beboeren. Lederen for det pågældende område træffer afgørelse, om der er tale om helt specielle forhold.
En lønmodtagers overtrædelse af Røgfri arbejdstid behandles efter de regler, der gælder for den pågældende lønmodtagers ansættelsesforhold i øvrigt.
Ringkøbing-Skjern Kommunes Alkoholpolitik er:
Hovedsynspunktet er, at alkohol ikke kan kombineres med arbejde. Ved særlige lejligheder kan der undtagelsesvist nydes alkohol, f.eks. ved receptioner og lignende. Det er lederen der afgør, hvorvidt der er en særlig lejlighed.
Ringkøbing-Skjern Kommunes Stofmisbrugspolitik er:
Det er ikke tilladt at bruge stoffer i arbejdstiden og på arbejdspladsen.
Arbejdspladsen tilbyder hjælp.
Ansatte med alkohol- og stofmisbrugsproblemer skal tilbydes hjælp på så tidligt et tidspunkt som muligt.
Det er både ledernes og medarbejdernes pligt at reagere over for mistanke om et misbrugsproblem hos en medarbejder/kollega. Lederen har et særligt ansvar for at gribe tidligt ind over for et oplevet misbrug.
Ansatte henvises til vejledning på intranettet. Find indholdet her: RKSK Info> Personale> Personalepolitikker og retningslinier.
Ringkøbing-Skjern Kommune vil altid tilstræbe, at den ansatte kan vende tilbage til sit job efter eventuel behandling. Hvis den pågældende benægter misbruget og dermed afviser tilbud om hjælp eller overholdes en indgået aftale om behandling ikke, vil dette medføre disciplinære foranstaltninger
Vedtaget i HovedMEDudvalget den 2. november 2020